Artikel 9 De drie-enige God in de Bijbel
Wij geloven in een drie-enige God, omdat Hij Zichzelf zo bekend maakt in de Bijbel, a
en vanwege wat God doet, met name het werk (door de Heilige Geest) dat wij in ons ervaren.
De bewijzen in de Bijbel over de Drie-eenheid zijn op veel plekken in het Oude Testament te vinden.
Het is niet nodig om deze allemaal te benoemen, een aantal belangrijke bewijzen zijn voldoende.
In Gen. 1:26-27 zegt God: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis (..)
En God schiep de mens naar Zijn beeld; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.
En in Gen. 3:22: Zie, de mens is geworden als één van Ons.
Deze teksten bewijzen dat er meerdere Goddelijke Personen zijn.
God benoemt Zichzelf als meervoud: laten Wij mensen maken naar Ons beeld
en als enkelvoud: God schiep.
Dit bewijst nog niet hoeveel Goddelijke Personen er zijn.
Wat voor ons nog onduidelijk is in het Oude Testament,
wordt heel duidelijk in het Nieuwe Testament.
Toen de Heere Jezus gedoopt werd in de Jordaan,
was de stem van de Vader te horen: Dit is Mijn geliefde Zoon.
De Zoon was in het water van de Jordaan
en de Heilige Geest was aanwezig als een duif. b
Het blijkt ook uit de doopformulering, ingesteld door Christus:
Doop alle volken in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, Math. 28:19.
In Luk. 1:35 spreekt de engel Gabriël tot Maria, de moeder van Jezus:
De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen.
Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden.
In 2 Kor. 13:13 staat: De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen.
Tenslotte staat in 1 Joh. 5:7: Drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.
Uit alle genoemde Bijbelverzen blijkt dat de Bijbel ons leert
dat er drie Personen zijn in één Goddelijk Wezen.
De leer van de Drie-eenheid kunnen wij met ons verstand niet begrijpen.
Toch geloven wij die leer op grond van de Bijbel en wij zien ernaar uit
om straks in de hemel het helemaal te begrijpen en God te kennen zoals Hij is.
Verder moet ook gelet worden op het bijzondere werk van de drie Personen.
De Vader is onze Schepper, omdat Hij door Zijn kracht alles geschapen heeft.
De Zoon is onze Zaligmaker, omdat Hij ons verlost heeft door Zijn bloed.
De Heilige Geest vernieuwt ons, doordat Hij woont in ons hart. c
De leer van de Drie-eenheid is altijd geloofd en verdedigd geweest door de kerk,
vanaf de tijd van de apostelen tot nu toe.
Tegen het Jodendom, de Islam en tegen ketters zoals
Marcion, Mani, Praxeas, Sabellius, Samosatenus en Arius.
Zij zijn terecht door christenen in het verleden terechtgewezen.
Wij geloven over de Drie-eenheid ook alles wat hierover staat in de drie algemene belijdenissen:
de Apostolische Geloofsbelijdenis, de Geloofsbelijdenis van Nicéa en de Geloofsbelijdenis van Athanasius.